Droge mond

Droge mond

Heeft u vaak last van een droge mond? Iedereen heeft wel eens tijdelijk last van een droge mond, bijvoorbeeld na langdurig spreken of bij stress. Maar u kunt er ook langdurig of blijvend last van hebben. Langdurige of blijvende monddroogheid kan slecht zijn voor uw gebit en mondslijmvlies.

Oorzaken van een droge mond

Een tekort aan speeksel is de oorzaak van een droge mond. De speekselklieren geven bijvoorbeeld onvoldoende speeksel af. Ook kan het speeksel door verdamping uitdrogen bij ademhaling door de mond. Onvoldoende afgifte van speeksel kan ontstaan door:

Het gebruik van medicijnen

Honderden medicijnen hebben als bijwerking dat de speekselklieren worden geremd in de afgifte van speeksel. Dit zijn vooral medicijnen die gebruikt worden bij de behandeling tegen hoge bloeddruk (antihypertensiva), hartritmestoornissen of medicijnen zoals antidepressiva, slaap- en plasmiddelen. De medicijnen tasten de speekselklieren zelf meestal niet aan, maar remmen alleen de speekselafgifte.

Praktijk sfeerbeeld

Ziekten

Een droge mond kan optreden bij uitdroging door koorts of diarree. Ook iemand die lijdt aan een suikerziekte en het nog niet goed onder controle heeft, kan klagen over dorst en monddroogheid. In deze gevallen is de klacht tijdelijk. Zodra de ziekte is genezen of de suikerziekte onder controle is, verdwijnt de droge mond. Blijvende monddroogheid komt voor bij mensen die lijden aan bijvoorbeeld aids of het syndroom van Sjögren (chronische ontsteking van de traan- en speekselklieren). Bij hen kunnen de klachten over monddroogheid wisselen, maar geheel verdwijnen doen ze nooit. Bij het syndroom van Sjögren neemt de monddroogheid met de jaren zelfs toe.

Bestraling

Door radioactieve bestraling van een gezwel in het hoofd of in de hals kunnen de speekselklieren onherstelbaar worden beschadigd. Dit resulteert veelal in blijvende, ernstige monddroogheid.

Praktijk sfeerbeeld

Bestrijden droge mond

De gevolgen van een droge mond kunt u, afhankelijk van de oorzaak, op verschillende manieren bestrijden. Overleg met uw tandarts welke behandeling voor u het meest geschikt is.

Moet ik vaker naar de tandarts?

Iemand met een droge mond moet ten minste één keer in de drie maanden naar de tandarts of mondhygiënist gaan. Alleen dan kan beginnende aantasting van uw tanden en kiezen tijdig worden onderkend en verdere aantasting worden voorkomen. Vooral bij ernstige monddroogheid kan deze aantasting zo snel gaan, dat de ontstane schade bij de periodieke controle zeer moeilijk of zelfs niet meer te herstellen is.

Praktijk sfeerbeeld

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken of patiënt worden bij Tandartsenpraktijk Camminghaburen? Geef aan of u een nieuwe of bestaande patiënt bent:

Spoeddienst

Bij acute pijn of bloedingen tijdens de openingstijden van onze praktijk belt u gewoon het praktijknummer. Buiten onze reguliere openingstijden, op feestdagen en in het weekend kunt u voor alle pijnklachten en/of spoedgevallen welke niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met onze spoeddienst via telefoonnummer 0900 - 15 15.

Praktijkinformatie

Openingstijden

Open
maandag08:00 - 12:30 | 13:00 - 16:30
dinsdag08:00 - 12:30 | 13:00 - 16:30
woensdag08:00 - 12:30 | 13:00 - 16:30
donderdag08:00 - 12:30 | 13:00 - 16:30
vrijdag08:00 - 12:30 | 13:00 - 16:30
zaterdagGesloten
zondagGesloten

* Tijdens feestdagen kunnen tijden afwijken.

De route naar onze praktijk

Havingastate 9E-11
Leeuwarden 8925 AZ
Route

Patiëntervaringen

1396 reviews · ⭐ 8.9 gemiddeld

Goed maar rommelig

Behandeling implantoloog goed uitgevoerd met weinig naklachten. Behandeling was wat rommelig. Zaken lagen niet klaar en moesten nog bij elkaar gezocht worden. Verder bloedheet in de behandelkamer.

Erg professioneel personeel

Erg mooie en rustige werkkamers, schoon en hygiënisch ingericht Personeel is vakkundig en professioneel

Goede zorg aan het gebit

Mondhygiëniste die mijn gebit heeft gereinigd doet het zo goed en pijnloos dat je er bijna bij in slaap valt tijdens de behandeling. Tandarts hoefde alleen de controle van het gebit doen en de APK. Vriendelijk personeel en professioneel

Prima

Prima wachttijden zijn niet te lang. Vind dat medewerkers aan de balie wat vriendelijker zouden kunnen zijn

Goed geholpen

Vriendelijk geholpen. Goede uitleg. Heel tevreden

zorgvuldig

Niet gehaast, wel met zorg

Hele fijne tandarts, super voorzichtig in je mond. Goed advies

Kundig en voorzichtig. Geen pijn bij controle. Ook de mondhygiënist Hilde is zeer goed in haar werk

uitstekend geholpen vriendelijke mensen

uitstekend geholpen

Vriendelijke en vakkundige behandeling!

Vriendelijke en vakkundige behandeling!

Super

Fijne tandarts en kon mij meteen helpen met een nieuwe vulling. Ik weet alleen haar naam niet meer

Prima

Deskundig, goede uitleg, geen onnodige behandelingen.

Een klantgerichte en zorgvuldige behandeling

Zoals altijd heeft Marcy me goed behandeld!

“Professionele behandeling en alles was goed schoon en verzorgd.”

“Ik heb een erg fijne ervaring gehad bij deze tandartspraktijk. De praktijk zag er schoon en verzorgd uit en ik werd vriendelijk ontvangen. De behandeling verliep professioneel en rustig, waardoor ik me op mijn gemak voelde. Er werd duidelijk uitgelegd wat er gedaan werd en er was veel aandacht voor hygiëne en zorg. Zeker een praktijk waar ik met vertrouwen terugkom.”

Tevreden klant

Vriendelijke werknemers; duidelijke communicatie, zowel qua mail als in gesprek.

Goed, net als altijd

Fijn en deskundig

Vriendelijk, vakkundig geholpen.

Goede praktijk.

Goed

Goed en vriendelijk geholpen

Prima

Vragen hoe het met je gezondheid is Vriendelijke mensen Op een leuke manier geholpen

Snel en goed geholpen

's Morgens gebeld met klachten vanwege afgebroken kies, "s middags al geholpen en de behandeling werd snel en goed uitgevoerd.

Goede tandarts

Lieve meedenkende behulpzame tandarts.

Het ging allemaal goed. Op tijd aan de beurt, geen pijn tijdens behandeling.

Het ging allemaal goed. Op tijd aan de beurt, geen pijn tijdens behandeling.

Goed gesprek

Goed en duidelijk gesprek

perfect

Best praktijk en lief mensen daar werken.

Een goede hartelijke benadering

In het gesprek met de tandarts kon ik gewoon mijn gevoelens delen en er werd respectvol naar geluisterd. Dat geeft een gevoel van vertrouwen.